Nowy silnik Opla

Podczas wrześniowych Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie światową premierę będzie miała nowa, trzycylindrowa jednostka napędowa Opla. Jak zapewnia producent, nowy benzynowy turbodoładowany silnik o pojemności 1,0 litra nie tylko jest przyjazny dla środowiska, lecz także wyznacza nowe standardy w zakresie kultury pracy silników trzycylindrowych.
 
Opel deklaruje, iż premierowa konstrukcja uzyskuje lepsze wyniki w dziedzinie wytwarzanego hałasu i generowanych drgań niż wiele modeli czterocylindrowych!
 
Silnik 1.0 SIDI Turbo (z ang. Spark Ignition Direct Injection — zapłon iskrowy, bezpośredni wtrysk) uzyskuje ze swej skromnej pojemności moc 115 KM (85 kW), a wartość jego wynoszącego 166 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępna jest w relatywnie szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika (1800-4700 obr/min).
 
Producent silnika deklaruje także, iż w testach osiąga on o 20% lepsze wyniki w zużyciu paliwa, niż jednostka tradycyjna jednostka benzynowa o porównywalnych parametrach i pojemności 1.6 litra.
 
Inżynierowie Opla bardzo duży nacisk położyli na złagodzenie typowej dla silników trzycylindrowych niestabilności pracy, stosując szereg skomplikowanych rozwiązań technologicznych. Poczynając od bloku cylindrów, wykonanego z odlewu aluminium pod wysokim ciśnieniem i już w fazie konstrukcyjnej, zaprojektowanego z myślą o ograniczeniu hałasu wynikającego z konstrukcji, poprzez wysokociśnieniowe przewody doprowadzające paliwo i wtryskiwacze (konstrukcyjnie oddzielone od głowicy cylindra, co minimalizuje przekazywanie pulsacji), wygłuszenie pompy paliwa i przewodów paliwowych, zastosowanie wałków wyważających w pompie oleju, aż po zoptymalizowane pod względem akustycznym pokryw na górze i z przodu silnika oraz obudowy kolektora wlotowego i wałka rozrządu, izolację wałka rozrządu ze stalowymi wstawkami głównego łożyska, odwrócone zęby w łańcuchu napędzającym wałek rozrządu czy turbosprężarkę, w której zredukowano odgłos syczenia!
 
Plejadę efektownych rozwiązań technologicznych w nowym silniku zamyka montaż kolektora dolotowego wewnątrz aluminiowej głowicy cylindrów i połączenie go śrubami bezpośrednio z chłodzoną wodą turbosprężarką o niskiej bezwładności. Jak zapewnia producent, tego rodzaju kompaktowa metoda montażu zwiększa dynamikę i zapewnia wysoką moc nawet w niskim zakresie obrotów…
 
…my zaś, klienci, już teraz zastanawiamy się, kto będzie w stanie serwisować taki silnik po okresie gwarancji i czy opłacalna będzie jego naprawa w przypadku awarii któregokolwiek z wyżej wspomnianych elementów?
 
Nowy 12-zaworowy silnik 1.0 SIDI Turbo w przyszłym roku trafi pod maski niewielkiego Opla ADAMa wraz z nową sześciobiegową skrzynią biegów. Będzie to pierwsza jednostka napędowa z nowej modułowej rodziny trzy- i czterocylindrowych silników benzynowych o pojemności skokowej wynoszącej do 1,6 litra.