50 lat Skody 1000 MB!

Pół wieku temu, 21 marca 1964 roku Skoda zaprezentowała następcę Octavii – model 1000 MB. Nowy model wprowadził całkowicie nowe dla marki rozwiązania techniczne, jako pierwsza Skoda z napędem na tylną oś, silnikiem umieszczonym z tyłu i samonośną konstrukcją nadwozia, 1000 MB była kamieniem milowym w 119-letniej historii marki.

 
 
 

 


W czasach swojej świetności ten czterodrzwiowy samochód był jednym z lepszych pojazdów w swojej klasie, który mógł bez problemu konkurować z produktami „zza żelaznej kurtyny”, dla pojazdów z byłego Bloku Wschodniego,  ustanawiał nowe standardy w dziedzinie komfortu, osiągów i technologii.

Nowy produkt Skody rynek przyjął znakomicie, 1000 MB była bestsellerem nie tylko w Czechosłowacji, także zagranicą stała się autem chętnie kupowanym. To właśnie 1000 MB trwale umocniła pozycję marki w europejskim przemyśle motoryzacyjnym, zaś jej koncepcja konstrukcyjna  kształtowała strategię modelową czeskiego producenta aż do połowy lat osiemdziesiątych. Od kwietnia 1964 roku do sierpnia 1969 roku wyprodukowano około 443 000 egzemplarzy modelu 1000 MB, z czego ponad połowa przeznaczona była na eksport, trafiając nawet na tak egzotyczne rynki jak  Nowej Zelandia i Australia. Czeska „jubilatka” jest jednym z najpopularniejszych klasycznych aut czeskiej marki. Inicjały „MB” oznaczają miasto Mlada Boleslav, miejsce głównej siedziby marki Skoda, a liczba „1000” to pojemność skokowa jednolitrowego silnika. Prezentowane auto oferowano w kilku wersjach wyposażeniowych, od 1966 roku występowały wersje o zwiększonych osiągach, a także elegancka, dwudrzwiowa odmiana 1000 MBX – dziś szczególnie poszukiwana przez kolekcjonerów i osiągająca relatywnie wysokie ceny. Czterocylindrowy, chłodzony cieczą silnik w układzie OHV, umieszczono za tylną osią. Legitymował się on pojemnością skokową 998 ccm. Moc 37 KM w połączeniu z niewielką masą pojazdu (tylko 755 kg) zapewniały niskie zużycie paliwa na poziomie 7-8 litrów na 100 km i osiągi, które jak na owe czasy, uznać można za wystarczające. Samochód osiągał prędkość maksymalną 120 km/h. W 1968 roku moc silnika zwiększono do 43 KM (32 kW).

Przed rozpoczęciem seryjnej produkcji, producent poddał Skodę 1000 MB wyczerpującym testom wytrzymałościowym. W 1962 roku 50 pojazdów testowych pokonało 1,6 mln kilometrów, w tym jazdy w skrajnie niskich temperaturach w Rosji, jak i w upale i kurzu na górskich drogach Kaukazu. 1000 MB charakteryzowała się również „kompaktowymi” wymiarami zewnętrznymi (4,17 m długości, 1,62 m szerokości i 1,39 m wysokości), oferując przy tym komfortowe warunki podróżowania dla całej rodziny.

W Polsce, samochód określano żartobliwym przydomkiem „1000 Małych Błędów”, choć wynikał on chyba bardziej z zazdrości, niż faktycznych wad tej solidnej konstrukcji.
Następcą Skody 1000 MB był model 100, bazujący technologicznie w całości na rozwiązaniach znanych z poprzedniczki, charakteryzujący się jednak gruntownie przestylizowanym nadwoziem.