Mazowiecki weekend z zabytkami

Miniony weekend w województwie mazowieckim upłynął pod znakiem imprez związanych z autami zabytkowymi. Na amatorów samochodów zabytkowych czekała cała moc atrakcji na dwóch eventach związanych z klasyczną motoryzacją!


 


XI edycja imprezy „Mercedesem po Wiśle”

W dniach 31.05-01.06.2014 nadwiślański Płock po raz jedenasty opanowały zabytkowe auta z gwiazdą na masce. W sobotnie popołudnie na Płockim rynku zgromadziło się kilkadziesiąt starych Mercedesów, w najróżniejszych modelach, kolorach i konfiguracjach. Szczególnie intensywnie zaznaczył swoją obecność klub miłośników modelu W113 – „Pagoda SL Klub Polska”. Taka obfitość egzemplarzy tego modelu w jednym miejscu, to rzecz niemal niespotykana. Rzucała się w oczy także stosunkowo liczna reprezentacja modelu W108, zaś W123 i seria 107 były w ilości, pozwalającej uznać je za modele „pospolite”. 
Szczególnym uznaniem widzów podziwiających samochody zgromadzone na rynku cieszyły się  dwa czarne Mercedesy – popularny ongiś „Ponton” (seria W120/121) i dostojny, zachowany w stanie oryginalnym, 300 C tzw. „Adenauer”. Zaskakującym natomiast był brak jakiegokolwiek przedstawiciela ulubionej przeze mnie serii tzw. „Heckflosse” czyli W110/W111, noszącej w naszym kraju swojskie miano „Skrzydlaków”.  
Nieco na uboczu, na widzów czekało kilka aut, które choć nigdy nie nosiły na masce szlachetnej gwiazdy, były bez wątpienia nie mniej ciekawe. Najciekawszym okazem była replika prototypu nr 2 samochodu CWS Typ 1 z 1925 roku z nadwoziem typu torpedo (otwartym). CWS był pierwszym polskim samochodem osobowym, produkowano go w latach 1927-1931 w  Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie. W sumie powstało około 800 aut w różnych wersjach nadwoziowych. Prezentowaną replikę wykonał w 2013 roku Pan Jarosław Śliwiński na podstawie materiałów z Centralnej Biblioteki Wojskowej.
 
XIV Nowodworski Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych
 
Ta odbywająca się w dniach 30-31.05.2014 prestiżowa impreza, ze względu na specyficzny charakter, zgromadziła znacznie mniejszą liczbę pojazdów, niż Zlot w Płocku. Za to „jakość” doznań dla amatora zabytkowej motoryzacji, była trudna do przecenienia! Rajd Nowodworski zgromadził około 30 zabytkowych samochodów, pochodzących z pierwszej połowy XX wieku, a prócz załóg z Polski, jego uczestnicy, przybyli także z kilku innych europejskich krajów. Rajd prowadził drogami województwa mazowieckiego a jego zwieńczeniem był sobotni konkurs elegancji w Parku Miejskim im. Józefa Wybickiego w Nowym Dworze Mazowieckim. Zgromadzona publiczność zachwycała się wszystkimi zabytkami bez wyjątku. Malutki Fiat 500 Topolino i równie nieduże BMW Dixi, pionierskie Fordy T, dostojny Dodge z 1919 roku, majestatyczny Jaguar MK IV Drophead Coupe czy bardzo popularny w latach powojennych Mercedes 170, przyciągały rozmarzone spojrzenia widzów. Zwycięzcami konkursu, którym w udziale przypadł okazały puchar, była czeska załoga i ich zachwycający Riley RMC Roadster z 1949 roku. 
Najszczęśliwsze bez wątpienia były dzieci, którym niektórzy właściciele sędziwych samochodów zapewnili niezapomnianą atrakcję, w postaci przejażdżek wokół parku. Roześmiane buzie i okrzyki „Mamo, ja chcę jeszcze raz!”, mówiły o atrakcyjności tej rozrywki absolutnie wszystko!
 

 

Archiwum Strefy Klasyki