25 lat Mercedesa 500E

mercedes 500e

W październiku 1990 r. podczas targów w Paryżu, zadebiutował Mercedes-Benz 500 E z silnikiem V8 pod maską i subtelnie umięśnioną karoserią. Był topową odmianą serii 124, wzbudzał zachwyt wszystkich fanów motoryzacji. Dziś jest jednym z najbardziej poszukiwanych i najbardziej cenionych youngtimerów spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Na pierwszy rzut oka 500E ma klasyczną, stonowaną prezencję, typową dla serii 124. Od wersji „cywilnych” różnią go jedynie dyskretnie poszerzone nadkola, obniżone zawieszenie i zmodyfikowany zderzak, zaopatrzony w osobne światła przeciwmgłowe. Najważniejsze jest w nim niewidoczne dla oczu, przynajmniej z zewnątrz. W 500E tylne koła napędza widlasta „ósemka” o pojemności 5 litrów i mocy 326 KM (240 kW). Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu zaledwie 6,1 s, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h - to osiągi godne sportowego samochodu.

Do 1995 r. powstało zaledwie 10 479 sztuk tych aut (włącznie z wersją E 60 AMG). Początkowo nowy 500 E kosztował 134 520 marek niemieckich, czyli ponad dwa razy więcej niż 300 E - a już ten wariant trudno było określić mianem skromnego. Pod koniec produkcji cena modelu, od 1993 r. oferowanego pod nazwą E 500, wzrosła do 145 590 marek. Nie dziwi więc niewielka podaż dobrze zachowanych egzemplarzy. Ale każdy, kto wsiądzie za kierownicę tej wyjątkowej i mocarnej limuzyny, doceni również jej wyśmienitą funkcjonalność na co dzień.

Jednostka napędowa i 4-zakresowa skrzynia automatyczna pochodziły z roadstera 500 SL (typoszereg R 129) ale na potrzeby 500 E zostały nieco zmodyfikowane.

Model 500 E powstał w ramach bliskiej współpracy z firmą Porsche, której siedziba również mieści się w Stuttgarcie. Producent sportowych aut zaangażował się w jego projekt na bardzo wczesnym etapie. Produkcję limuzyny rozdzielono na dwa etapy: nadwozia były lakierowane w zakładach Mercedesa w Sindelfingen, zaś końcowy montaż podzespołów odbywał się w fabryce Porsche w Zuffenhausen. Montaż 500 E nie mógł być w lepszych rękach.

Wysokiej jakości wykończenie oraz bogate wyposażenie 500 E/E 500 korespondowały ze statusem topowej wersji. Standardowo model dysponował m.in. kontrolą trakcji (ASR), która w tym wypadku była koniecznością, a nie tylko popisem możliwości inżynierów.

Produkcję E 500 zakończono w kwietniu 1995 r.

 

Archiwum Strefy Klasyki