25 urodziny Volvo 850

Volvo 850 GLT miało swoją światową premierę 11 czerwca 1991 roku podczas Globe Arena w Sztokholmie. W zaprojektowanie tego modelu, szwedzki koncern zainwestował najwięcej środków w całej historii marki. Pojawiło się w nim wiele innowacyjnych jak na owe czasy rozwiązań – przedni napęd, pięciocylindrowy silnik i bardzo bogata paleta wyposażenia dodatkowego.
Volvo 850 było autem innowacyjnym. Miało kilka rozwiązań, które dumnie prezentowano jako pierwsze na świecie. Po raz pierwszy zastosowano w nim pięciocylindrowy rzędowy silnik umieszczony poprzecznie, trójkątne wahacze tylnej osi własnej konstrukcji, system boczny ochrony kierowcy i pasażerów SIPS i samoregulujące się przednie pasy bezpieczeństwa.
Choć stylistyka auta przypominała serię 700, 850 była całkowicie nowym samochodem. Prace badawcze nad modelem rozpoczęły się w 1978 roku. Podczas spotkania inżynierów zapadła decyzja, że podczas projektu mają oni pełną dowolność i mogą wykazać się pełną kreatywnością – mogą sięgnąć motoryzacyjnych gwiazd. Dlatego też projekt ochrzczono nazwą – Galaxy. Projekt Galaxy zaowocował dwoma modelami, w dwóch seriach – jeden szwedzki i jeden holenderski. Technologia dla dwóch modeli została opracowana wspólnie następnie zespoły projektowe podzielono. Holenderski oddział Volvo Car B.V., zajął się rozwojem projektu, który potem stał się serią 400, a Szwedzi skupili się na rozwoju serii 850.
Od samego początku prasa nazywała Volvo 850 najbezpieczniejszym samochodem Świata. W 1995 roku Volvo zaprezentowało kolejną nowość w dziedzinie bezpieczeństwa. 850 jako pierwszy samochód na świecie został wyposażony w boczne poduszki powietrzne.
Volvo 850 AWD – pierwszy model w historii marki z napędem na cztery koła został zaprezentowany w 1996 roku. Volvo 850 AWD było wyposażone w sprzęgło wiskotyczne odpowiedzialne za dystrybucję momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią. Jeśli występowała różnica w prędkości obrotowej przedniej i tylnej osi, elektroniczny system TRACS kierował część momentu obrotowego do napędu tylnych kół. Odmiana 850 AWD otrzymała nowy turbodoładowany silnik o mocy 193 KM. To właśnie model 850 utorował drogę późniejszym modelom z serii XC.
1996 rok, był ostatnim rokiem produkcji Volvo 850. Kiedy model przeszedł gruntowny lifting nazewnictwo gamy modelowej szwedzkiego producenta uległo zmianie. Limuzynę nazwano S70, a kombi – V70. W sumie zbudowano 1 360 522 auta w różnych wersjach i odmianach nadwozia. Seria 850 odnosiła też duże sukcesy na torach wyścigowych
https://www.okserwis.pl/news/strefaklasyki/915-25-urodziny-volvo-850#sigProGalleriab38b899038