Klasyk miesiąca – FSM FIAT 126p FL

Samochód osobowy, który zmotoryzował miliony Polaków, dla wielu sentymentalny obiekt wspomnień, dla innych przekleństwo, wyparte dawno z pamięci. Słowem Fiat 126p, potocznie zwany „Maluchem”.
Pomimo przestarzałej konstrukcji, miernych osiągów i ciasnego wnętrza, nawet na przełomie lat 80-tych i 90-tych, poczciwy, pachnący nowością Fiacik, nadal był obiektem marzeń dla większości rodaków.

Czytaj więcej...

Klasyk miesiąca – FSO Polonez 1500

Samochód osobowy FSO Polonez, produkowany był seryjnie w żerańskiej Fabryce Samochodów Osobowych od maja 1978 roku. Dziś, gdy szczytem „prestiżu” i wyznacznikiem sukcesu dla przedstawicieli polskiej „klasy średniej” bywa posiadanie w miarę nowego VW Passata czy Skody Octavii, wielu z nas zapewne trudno wyobrazić sobie czas, gdy poczciwego Poloneza traktowano niemal jako obiekt westchnień! Przestarzały silnik, hałaśliwość, kiepski układ hamulcowy, słaba jakość wykonania i inne wady Poloneza, nie były żadną przeszkodą w tym, by na przełomie lat 70-tych i 80-tych wiele młodych par marzyło o podróży białym Polonezem do ślubu, zaś posiadanie takiego auta na własność, stanowiło wyznacznik sukcesu i pozycji społecznej, niezależnie od koloru samochodu…

Czytaj więcej...

Fabryka Samochodów Osobowych – 62 lata historii

Pierwszym samochodem, który opuścił 6 listopada 1951 bramy Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu była Warszawa M-20. Choć tak naprawdę, była to rosyjska Pobieda M-20, w całości wyprodukowana w ówczesnym Związku Radzieckim, dołożono do niej jedynie oznaczenia Warszawy. Na uruchomienie prawdziwej produkcji seryjnej Warszawy M-20, pierwszego produktu żerańskiej fabryki złożonego w całości z polskich części, przyszło społeczeństwu poczekać do 1954.
 
W późniejszych latach, warszawskie FSO oferowało swoim klientom równolegle z ciągle modernizowaną Warszawą, także pierwszy osobowy samochód małolitrażowy w pełni polskiej konstrukcji – Syrenę. 
 

Czytaj więcej...

 

Archiwum Strefy Klasyki