Wiosna – pamiętaj o wymianie filtra kabinowego!

Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest standardowym wyposażeniem znakomitej większości samochodów wyprodukowanych po 2000 roku. Filtr kabinowy ma za zadanie zatrzymać pyłki roślinne, sadzę, kurz i inne zanieczyszczenia, dostające się do wnętrza samochodu. Wielu z nas niestety nie pamięta, że podobnie jak olej silnikowy, filtr kabinowy powinien podlegać regularnej wymianie!
Dlaczego warto wymieniać filtr? Zużyty nie gwarantuje poprawnej filtracji, narażając nas nie tylko na kontakt z brudem czy drobnoustrojami, z którymi do czynienia mieć wcale nie chcemy, ale też może powodować parowanie szyb, przykry zapach we wnętrzu auta czy osłabienie intensywności działania układu klimatyzacji.
Wkład filtrujący filtra przeciwpyłkowego, zbudowany jest zazwyczaj z 3 lub 4 warstw. Pierwsza warstwa ma za zadanie wychwycić największe cząsteczki kurzu i brudu. Druga warstwa - higroskopijna i naładowana elektrostatycznie, skutecznie zatrzymuje drobne pyłki, bakterie i drobnoustroje. Zadaniem ostatniej warstwy jest stabilizowanie wkładu filtracyjnego. Droższe filtry dysponują także czwartą warstwą filtracyjną – zawierającą węgiel aktywny. Jej zadaniem jest przede wszystkim zatrzymanie na zewnątrz pojazdu brzydkich zapachów, spalin itd. Filtr kabinowy tzw. „węglowy” bardzo łatwo możecie Państwo rozpoznać – w nowym filtrze cala powierzchnia wkładu filtracyjnego jest szara. W filtrach bez węgla aktywnego, powierzchnia nowego wkładu zazwyczaj jest w kolorze białym, jak na załączonym zdjęciu.
Co ważne, w wielu modelach pojazdów, samodzielna wymiana filtra przeciwpyłkowego nie powinna nastręczać trudności nawet bardzo mało uzdolnionemu manualnie użytkownikowi! W większości samochodów filtr przeciwpyłkowy producenci lokalizują pod schowkiem w desce rozdzielczej od strony pasażera lub na przednim podszybiu. Poziom trudności demontażu i ponownego montażu też jest bardzo różny. Od zwolnienia (bez użycia jakichkolwiek narzędzi) jednego zatrzasku, wyjęcia schowka w całości, wymiany filtra i włożenia schowka na swoje miejsce (np. Subaru Impreza III), aż po 40 minutową ekwilibrystykę przy demontażu schowka i niezliczonych zaślepek pod nim, z użyciem kluczy, śrubokrętów i wielu brzydkich słów (np. Renault Megane III). Przed przystąpieniem do samodzielnej wymiany, warto zapoznać się z poziomem trudności tej operacji w użytkowanym przez nas modelu. Instrukcje wymiany zazwyczaj są umieszczone na stronach internetowych wszystkich renomowanych producentów filtrów. Przy samodzielnej wymianie należy zwrócić baczną uwagę, aby powietrze przepływało przez wkład w odpowiednim kierunku. W tym celu producenci zazwyczaj umieszczają strzałkę kierunkową na bocznej powierzchni wkładu filtracyjnego. Jeśli jednak uznacie Państwo, że samodzielna wymiana nie jest tym, o czym przyszłoby Wam kiedykolwiek marzyć, każdy warsztat zrzeszony w sieci O.K. Serwis, bez problemu i w pełni profesjonalnie wykona usługę wymiany filtra kabinowego w Państwa aucie.