Wymiana opon dozwolona!

Ministerstwo Zdrowia wydało zgodę na wymianę opon zimowych na letnie przez osoby, które używają samochodów do dojazdów do pracy i zaspokajania bieżących, codziennych potrzeb - poinformowały branżowe organizacje motoryzacyjne.

W wyniku interwencji Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Związku Dealerów Samochodów, Ministerstwo Zdrowia zgodziło się na sezonową wymianę opon w czasie pandemii koronawirusa. Oznacza to, że w przypadku, gdy wykorzystujemy samochód jako środek transportu do pracy, czy przy realizowaniu bieżących potrzeb takich jak np. zakupy spożywcze – możemy bez obaw o mandat udać się do serwisu i wymienić opony.

Warto jednak korzystać z usług serwisów, które stosują procedury ochrony przeciw rozprzestrzenianiu się koronawirusa.
Warsztaty O.K. Serwis to warsztaty godne zaufania! Przestrzegane są w nich najwyższe normy bezpieczeństwa. W trosce o zdrowie naszych klientów i pracowników warsztatów, stosujemy się do zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego. Maksymalnie ograniczamy bezpośredni kontakt z klientami i dbamy o higienę miejsc pracy.

Znajdź swój warsztat na: https://www.okserwis.pl/wyszukiwarka-warsztatow

Dlaczego zmiana opon jest tak ważna?
Jazda na nieodpowiednich oponach może doprowadzić do kolizji. Musimy pamiętać, że nie każda opona nadaje się do szybkiej jazdy na rozgrzanych jezdniach. Pozorna oszczędność czasu i pieniędzy na wymianie opon sprawia, że niektórzy kierowcy zapominają o bezpieczeństwie. Niestety, droga hamowania ze 100 km/h na oponach zimowych latem jest nawet o 16 metrów dłuższa niż na oponach letnich.

Dobór opon powinien być ściśle związany z warunkami ich eksploatacji. Opony zimowe mają inną od typu letniego budowę bieżnika i skład mieszanki gumowej – w niższych temperaturach nie stają się twarde jak plastik i pozostają elastyczne. Sztywność takiego ogumienia waha się w granicach 45-65 w skali Shore’a, podczas gdy sztywność opon letnich wynosi 65-75. Wpływa to m.in. na szybsze zużycie opon zimowych w temperaturach wiosenno-letnich i ich większe opory toczenia. Opony letnie zapewniają też większą przyczepność do jezdni przy wiosenno-letnich temperaturach.

Co z oponami całorocznymi?
Są one dobrym rozwiązaniem dla kierowców, którzy posiadają małe samochody i jeżdżą rzadko – przy przebiegach poniżej 10 tys. kilometrów rocznie – i na krótkich odcinkach jedynie po mieście. Ważne, by ogumienie całoroczne było z homologacją zimową przynajmniej średniej klasy. Oczywiście, takie opony nie będą latem tak dobre jak letnie, a zimą tak dobre jak typowe zimówki. I w perspektywie kilkuletniej – nie będą bardziej opłacalne. Jeśli do tej pory jeździłeś 4-5 lat na jednym komplecie opon letnich i jednym komplecie opon zimowych, to mając opony całoroczne w tym samym czasie zużyjesz 2 lub 3 takie komplety. 

Źródło: pzpo.org.pl