Akumulatory w pojazdach z systemem Start & Stop

Szacuje się, że na rynku jest ponad 4000 modeli pojazdów z systemem Start-Stop. Sercem systemu Start & Stop jest akumulator, który wymaga regularnej kontroli np.: podczas rutynowych czynności serwisowych, a czasem wymiany na nowy. To właśnie wymiana akumulatora jest dla wielu mechaników problematyczna. Rzeczywiście, w niektórych pojazdach jest skomplikowana i czasochłonna, ale przy dostępie do szczegółowych instrukcji, wiedzy i odpowiednich narzędzi nie będzie sprawiała kłopotu.

Dobór właściwego akumulatora

Systemy Start-Stop dzielimy na podstawowe i zaawansowane. W obu sytuacjach zadanie systemu sprowadza się w głównej mierze do ograniczania emisji CO2, poprzez wstrzymywanie pracy silnika w momencie zatrzymania pojazdu i ponowne jego uruchomienie, w celu kontynuacji jazdy. Na szczególną uwagę zasługuje jednak zaawansowany system Start-Stop, którego funkcjonalność została wzbogacona o akumulację dodatkowej energii, pochodzącej z drogi hamowania (proces rekuperacji), alternator ograniczający ładowanie akumulatora w momencie przyspieszania oraz inne układy ograniczające zużycie paliwa. W obu systemach należy stosować jedynie akumulatory wyprodukowane w technologii EFB lub AGM. Zastosowanie konwencjonalnego akumulatora w pojeździe z systemem Start-Stop powoduje jego „przedwczesne  zużycie” w okresie od 3 tygodni do 5 miesięcy.

Clarios dostarcza do pojazdów z systemem Start-Stop akumulatory VARTA, których technologia bazuje na wieloletniej współpracy z producentami OEM, zapewniając poprawność funkcjonowania pojazdów.

Akumulatory VARTA Blue Dynamic EFB są przeznaczone do podstawowej funkcji Start-Stop. W ich budowie zastosowano grubsze płyty wzmocnione specjalną powłoką z poliestru dzięki czemu osiągnięto dwa razy wyższą wytrzymałość cykliczną, w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych. Przy wyłączonym silniku zaopatrują w prąd wszystkie odbiorniki i gwarantują ponowne uruchomienie silnika w przeciągu ułamków sekundy.
Akumulatory VARTA Silver Dynamic AGM, w których budowie zastosowano separatory z włókna szklanego całkowicie absorbujące elektrolit, są przeznaczone do pojazdów wyposażonych w zaawansowany system Start-Stop.

Lokalizacja akumulatora

Po odpowiednim doborze akumulatora pozostaje jeszcze kwestia jego wymiany. W nowo produkowanych pojazdach z systemem Start & Stop akumulator może znajdować się pod maską, w bagażniku lub w środku (np.: pod fotelem). Warto zaznaczyć, że pomimo wielu zmian w konstrukcji pojazdów na przestrzeni ostatnich lat, wciąż dominującym miejscem dla akumulatora jest przestrzeń silnikowa, następnie przestrzeń bagażowa i na końcu przestrzeń pasażerska. Ciągły rozwój motoryzacji wymaga od mechaników zaawansowanej wiedzy i coraz większych kompetencji. Odpowiedzią na to wyzwanie jest sekcja utworzona na stronie: www.varta-automotive.pl o nazwie VARTA Partner Portal, gdzie udostępniane są informacje niezbędne do prawidłowej wymiany akumulatora obejmujące: wskazanie odpowiedniego akumulatora, miejsca jego montażu oraz dokładnej instrukcji jego wymiany. Dostęp do VARTA Partner Portal jest bezpłatny – wystarczy rejestracja za pomocą formularza na stronie www.varta-automotive.pl

Wymiana akumulatora

Wymiana akumulatora w pojazdach z systemem Start-Stop wymaga od mechanika szczegółowej wiedzy i bywa czasochłonna. Szacuje się, że czas wymiany akumulatora w takich pojazdach wydłuża się nawet czterokrotnie w zależności od modelu i jego lokalizacji w pojeździe.

Adaptacja akumulatora

Przy wymianie akumulatora dokonujemy jego demontażu zgodnie z instrukcją producenta pojazdu, a następnie przystępujemy do montażu nowego. W tym miejscu pojawia się konieczność tzw. „zakodowania akumulatora”, czyli poinformowania komputera pokładowego o montażu nowego akumulatora. W uproszczeniu proces polega na wprowadzeniu odpowiednich danych (najczęściej należy wpisać kod katalogowy części i kod akumulatora) do urządzenia za pomocą, którego wykonujemy ten proces. Tylko w taki sposób można zapewnić poprawne funkcjonowanie systemu Start & Stop. W przypadku kiedy adaptacja nie zostanie wykonana lub zostanie wykonana w nieprawidłowy sposób, poszczególne elementy systemu Start & Stop nie będą prawidłowo funkcjonować.