Szczegółowa instrukcja wymiany komponentów rozrządu w samochodzie Audi A3 1.8T o kodzie silnika ARZ

Audi A3 napędzany silnikiem 1.8T (ARZ) jest bardzo popularnym samochodem. Powodem jego popularności jest połączenie  klasycznego hatchback’a  zawierającego nowoczesne rozwiązania ze stupięćdziesięciokonnym silnikiem 1.8T, co czyni go niezwykle żwawym przyjacielem na drodze o umiarkowanym apetycie na paliwo. Napęd rozrządu w opisywanym silniku jest realizowany za pomocą paska rozrządu, gdzie podczas jego wymiany mogą powstać istotne błędy wynikające z nieprawidłowego montażu. Aby operacja ta przebiegła bezproblemowo, eksperci Continental Power Transmission Group przedstawiają szczegółową instrukcję, w której „krok po kroku” wyjaśniają procedurę prawidłowej wymiany paska.

Producent zaleca wymianę paska rozrządu oraz rolki napinającej maksymalnie co 180,000 km lub przed upływem 5 lat.

Czas wymiany trwa 2,2 godziny.

Wskazówka: Pasek wielorowkowy powinien być wymieniony w tym samym czasie co pasek rozrządu. Pasek wielorowkowy ma ten sam okres wymiany co pasek rozrządu. Konieczne jest zatem, aby zmienić pasek wielorowkowy, jako część zestawu, w celu uniknięcia późniejszych awarii, co wiąże się z niepotrzebnymi kosztami.

Prawidłowy montaż wymaga zastosowania następujących narzędzi specjalnych:

  1. Pin blokujący (T40011)
  2. Śruba ustawienia rolki napinającej (T10092)
  3. Belka do podwieszania silnika (10-222A)

Prace przygotowawcze:

  • Zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu silnika.
  • Odłączyć akumulator pojazdu.
  • Nie obracać wału korbowego lub wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu został ściągnięty.
  • Obracać silnik w normalnym kierunku obrotów (w prawo).
  • Obracać silnik TYLKO kołem zębatym wału korbowego, a nie na innymi kołami zębatymi.
  • Zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania.
  • Podnieść pojazd i podeprzeć silnik lub zamontować belkę do podwieszania silnika tak, aby odprężyć przednie mocowanie (poduszkę) silnika.

Zdemontować: Osłonę silnika, zbiorniczek płynu wspomagania układu kierowniczego (nie odłączać przewodów), pasek układu pomocniczego i napinacz paska, zbiorniczek płynu chłodzącego (węże nie muszą być odłączone), górną, środkową i dolną pokrywę rozrządu, rozłączyć przewody paliwowe, zdemontować wtyczkę z czujnika Halla, wąż pomiędzy rurą powietrza doładowanego a chłodnicą, dolną osłonę silnika, koło pasowe wałku korbowego i przednią poduszkę silnika, podeprzeć silnik lub zamontować belkę do podwieszania silnika.

Demontaż:

  1. Ustawić znaki odniesienia w położenie GMP 1 cylindra.
  2. Znak (nacięcie) na kole wałka rozrządu musi się pokryć ze znakiem (nacięciem) na tylnej osłonie paska rozrządu (Zdj. 1).
  3. Sprawdzić ustawienie znaku na wale korbowym. Aby to zrobić należy wyjąć gumową zatyczkę z obudowy skrzyni biegów (Zdj. 2, 3, 4). Znak (nacięcie) na kole zamachowym musi pokryć się ze znakiem (grotem) w otworze (Zdj. 5).
rys. 1
Zdj. 1
rys. 2
Zdj. 2
rys. 3
Zdj. 3
rys. 4
Zdj. 4
rys. 5
Zdj. 5
 
  1. Wkręcić śrubę ustawienia rolki napinającej (T10092) w tłumik hydrauliczny i powoli zwalniać napięcie paska rozrządu/napinacza obracając śrubą ustawienia rolki napinającej (T10092) (Zdj. 6, 7, 8a, 9), do momentu aż pin blokujący (T40011) będzie można włożyć w mały otwór tłumika hydraulicznego (Zdj. 8b, 9).
  2. Zdemontować pasek rozrządu (Zdj. 10).
rys. 6
Zdj. 6
rys. 7
Zdj. 7
rys. 8a
Zdj. 8a
rys. 8b
Zdj. 8b
rys. 9
Zdj. 9
rys. 10
Zdj. 10

Montaż:

  1. Wkręcić śrubę ustawienia rolki napinającej (T10092) w nowy tłumik hydrauliczny (Zdj. 11).
  2. Założyć nową rolkę napinającą (27Nm), nowy tłumik hydrauliczny (15Nm) i dokręcić śrubę ustawienia rolki napinającej (T10092) tak, aby pin blokujący mógł być później łatwo usunięty z nowego tłumika hydraulicznego (Zdj. 12). Nie usuwać pinu blokującego dopóki pasek rozrządu I rolka napinająca nie będą prawidłowo zamontowane! Tłumik hydrauliczny może być uruchamiany tylko za pomocą śruby ustawienia rolki napinającej. Nacisk imadłem lub szczypcami może uszkodzić tłumik hydrauliczny.
  3. Zamontować pasek rozrządu na koło zębate wału korbowego zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Należy upewnić się, czy pasek rozrządu nie jest zagięty w czasie montażu! Pasek rozrządu musi być napięty pomiędzy kołami zębatymi!
rys. 11
Zdj. 11
rys. 12
Zdj. 12
  1. Napiąć pasek rozrządu poprzez usunięcie pinu blokującego z tłumika hydraulicznego I zdemontować śrubę ustawienia rolki napinającej (T10092). Napięcie jest ustawiane poprzez tłumik hydrauliczny. Nie ma żadnych innych oznaczeń na rolce napinającej.
  2. Obrócić dwukrotnie silnikiem w kierunku zgodnym z kierunkiem pracy silnika. Ustawić silnik w położeniu GMP 1 cylindra. Sprawdzić i jeżeli jest to konieczne poprawić ustawienie.
  3. Zamontować koło pasowe wału korbowego. Aby to zrobić należy przytrzymać śrubę centralną kluczem lub za pomocą uchwytu koła pasowego. następnie dokręcić śruby odpowiednim momentem (kategoria wytrzymałości M8 8.8 – 10Nm + 90˚, M8 10.9 – 40Nm).
  4. Zamontować pozostałe element w kolejności odwrotnej do demontażu.

Zamontować: Górną i dolną osłonę paska rozrządu (10Nm) - użyć kleju do śrub, pasek napędu pomocniczego i rolkę napinającą (23Nm). Śruby mocowania silnika i mocowanie silnika (wspornik silnika do bloku cylindrów 45Nm, mocowanie łącznika nadwozie/silnik 25Nm, mocowanie silnika do nadwozia 40Nm + 90°, użyć nowych śrub). Wąż pomiędzy rurą powietrza doładowanego a chłodnicą, zbiorniczek płynu wspomagania układu kierowniczego i zbiorniczek płynu chłodzącego, połączyć ponownie przewody paliwowe i wtyczkę czujnika Halla. Zamontować pokrywę silnika i osłonę dolną silnika.

  1. Zapisać wymianę oryginalnego paska rozrządu Continental na dostarczonej naklejce (Zdj. 13) i umieść ją w komorze silnika.
  2. Uruchomić silnik lub wykonać jazdę próbną.